De automaat

Nu, in 2018, staat de automaat voor gebruikersgemak. Een automaat is een 'vanzelf' schakelende versnellingsbak. Was dat altijd al zo en zal dat ook altijd zo blijven?
Toen ik opgroeide in de jaren 70 en 80 (ik ben geboren in 1971), waren er ook mensen die een automatische versnellingsbak hadden....

Oudtomaat
Het waren vooral de ouderen. Zij vonden het wel gemakkelijk om niet te hoeven schakelen. Rustig genietend rijden naar familie, kennissen of gewoon zomaar wat rond rijden. Vooral in die jaren stond de term "zondagsrijders" gelijk aan ouderen in hun auto met automaat!

Beperking
Daarnaast zag je mensen met een lichamelijke beperking in de auto. Ze reden met een bordje achter de achteruit. Een blauw bordje met daarop een witte afbeelding van een persoon in een rolstoel. Bijna vanzelfsprekend reden deze mensen in een auto met automaat. Eventueel aangevuld met diverse andere aanpassingen zoals stuurbediening of juist voetbesturing. Goed dat er automaten waren dachten we dan vaak!

Niet kunnen rijden
Ook waren er mensen die, zoals we dan vaak zeiden, simpelweg niet met een handgeschakelde auto konden rijden.
Het rijden, sturen, zien-denken en handelen, handelingen zoals richting aan geven en daarnaast ook nog eens schakelen was hun gewoon te veel.
Door dan met een automaat te rijden vervielen twee hele essentiële handelingen. Het handschakelen met 1 hand aan de versnellingspook, maar ook het gebruik van de koppeling met je linkervoet. Natuurlijk, wij zagen deze mensen nog steeds als onhandige verkeersdeelnemers, maar zij waren er mee geholpen!

3 in 1
Wanneer je deze groepen zo bekijkt, zou je kunnen stellen dat er iets aan je mankeerde wanneer je een auto met automatische versnellingsbak reed.
Dat is natuurlijk te gemakzuchtig.
Er waren ook mensen die het gewoon fijn vonden rijden. Lekker relaxed tuffen.
Of men reed een auto die standaard geleverd werd met een automaat, denk bijvoorbeeld aan een DAF'je.
Of een Amerikaanse auto. Dan was een 'normale' handgeschakelde versnellingsbak vaak een (dure) optie.
Dit terwijl normaal gesproken een automaat juist een (dure) optie was. Bestelde je een auto met automaat dan zaten er vaak diverse andere opties 'gratis' bij. Je kreeg het als een pakket. Denk aan electrisch bediende ramen, sierlijsten binnen en buiten, meegespoten bumpers en spiegels en velourse bekleding.
Feitelijk zag de autoverkoper je dan als iemand die van comfort hield, eventueel genoodzaakt door je leeftijd, een lichamelijke beperking of niet echt kunnen rijden!

Extra kosten
Aan de voordelen van extra comfort zaten uiteraard ook nadelen. Elk voordeel heeft een nadeel en andersom.
Een belangrijk nadeel waren de hogere kosten. Zoals je eerder hebt gelezen kostte een automaat bij aanschaf al meer dan een handgeschakelde auto, maar ook het brandstofverbruik lag een stukje hoger! Reed een standaard auto bijvoorbeeld 1:16, de automaat reed dan 1:14.
Toch vreemd eigenlijk, zeker als je bedenkt dat toentertijd de gebruiker van een automaat vooral ouderen waren, mensen die minder goed konden rijden of een lichamelijke beperking hadden. Je mag aannemen dat juist deze bestuurders rustiger reden dan de overige weggebruikers.
In de praktijk zal wellicht het hogere verbruik niet echt aantoonbaar zijn geweest.
De automatische versnellingsbakken hadden ook te lijden onder vermogensverlies. Vaak moest een grotere auto voorzien van een automaat ook een zwaardere motor hebben. Zeker wanneer je dan ook de auto jaarlijks gebruikte om inclusief caravan op vakantie te gaan.
Ook  was vaak de wegenbelasting duurder, dit door een hoger gewicht en/of andere indeling of simpelweg omdat je dus een grotere motor in je auto had.
Daarnaast rekende de garage ook vaak hogere tarieven voor onderhoud, je had immers wat exclusiefs!

En nu?
Tegenwoordig is het niet vreemd meer om een auto met automaat te hebben. Waar je vroeger dus in bepaalde hokjes ingedeeld werd mag je nu gerust op een verjaardag zeggen dat je een atomaat rijdt. Men ziet een automaat als comfort, dit terwijl het eigenlijk altijd al comfortabel rijden was.
De grootste vooruitgang zit hem in de verbetering van de automatenbakken. Ze gebruiken niet of nauwelijks extra brandstof, zijn zelfs soms zuiniger.
Je voelt de automaat amper of helemaal niet meer schakelen, geen vermogensverlies, zijn lichter geworden en ook betrouwbaar en duurzaam.

Zelf heb ik jaren willen schakelen. Schakelen stond gelijk aan sportief rijden!
Ik vond zelf dat ik enorm goed kon rijden, ik was nog jong en ik "mankeerde niks".
Inmiddels weet ik wel beter: Ik maak ook fouten in het verkeer, ik ben niet jong meer en ik blijk meer te mankeren dan ik ooit heb willen geloven.
Van de 5 auto's die ik bezit zijn er 4 een automaat. Bewuste keuze? Jazeker. Rijden met een automaat is heerlijk comfortabel, vaak zelfs in de praktijk zuiniger dan handgeschakeld en ontspannend. Denk aan de vele files in Nederland, je hoeft niet steeds te koppelen, schakelen etc. Je rechtervoet verplaatst zich regelmatig van rechts naar links en vice versa en de rest gebeurd automatisch.

Automatisch ja...
Ga maar alvast wennen aan het idee dat auto rijden steeds verder geautomatiseerd zal worden.
Over een aantal jaren rijden wij mee met onze auto, we zijn inzittenden zonder bestuurder te zijn.
Denk bijvoorbeeld aan een Tesla, maar ook aan het automatisch inparkeren (Park Assistant), Lane Departure Warning System, het autonoom rijden en Platooning.
Maar daarover later meer. Dat komt nog, niet vanzelf, niet automatisch......